Ένα καινούργιο αυτοκίνητο μπορεί να χάσει την αξία του γρηγορότερα από ότι νομίζετε, ανάλογα το μοντέλο και τη μάρκα.
Ήδη από τη στιγμή που φεύγετε από την αντιπροσωπεία έχετε αρχίσει να χάνετε χρήματα.
Αν κρατήσετε το αυτοκίνητο για πολλά χρόνια και το εκμεταλλευτείτε στο έπακρο,τότε η απότομη υποτίμηση της αξίας του μπορεί να μην είναι πρόβλημα.
Σε περίπτωση, όμως, που σχεδιάζετε να το πουλήσετε σχετικά νωρίς, τότε σίγουρα πρέπει να σκεφτείτε τη μεταπωλητική του αξία!
∆ιαβάστε παρακάτω τους παράγοντες που οδηγούν στην υποτίμηση της αξία του αυτοκινήτου σας και πώς θα κρατήσετε τη μεταπωλητική του αξία ψηλά!
1. Η εμπορική αξία του μοντέλου
Είναι δεδομένο ότι κάθε μοντέλο που πωλείται στην αγορά έχει τη δική του εμπορική αξία.
Ας πάρουμε για παράδειγμα το δημοφιλέστερο μοντέλο των ημερών μας, το Nissan Qashqai.
Το Crossover της Nissan είναι αναμφισβήτητα ένα πολύ εμπορικό αυτοκίνητο, του οποίου η αξία στην αγορά μεταχειρισμένων παραμένει σταθερή
εξαιτίας της μεγάλης απήχησης προς τους καταναλωτές.
Δείτε για παράδειγμα το παρακάτω γράφημα που σκιαγραφεί τις τιμές των μεταχειρισμένων Qashqai στην ελληνική αγορά.
Η αξία του Qashqai μέσα σε 17 μήνες έχει παραμείνει σταθερή, ίσως και ανοδική.
Αν είστε ιδιοκτήτης ενός εμπορικού μοντέλου και θέλετε να το πουλήσετε, η αλήθεια είναι ότι δεν θα δυσκολευτείτε ιδιαίτερα.
Για την ακρίβεια, το γεγονός αυτό θα σας βοηθήσει να το πουλήσετε γρήγορα και στην τιμή που θέλετε!
Άρα, αν αναζητάτε να αγοράσετε αυτοκίνητο για να σας βολέψει για λίγα χρόνια και μετά να το αντικαταστήσετε,
θα ήταν σοφό να επιλέξετε κάποιο από τα πιο δημοφιλή μοντέλα της αγοράς, επειδή ακριβώς έχουν υψηλή αξία μεταπώλησης.
2. Το ιστορικό ατυχημάτων και η ποιότητα των επισκευών
Ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας που καθορίζει την αξία ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Η αξία του ατρακάριστου ή σωστά επισκευασμένου αυτοκινήτου είναι μεγάλη, όχι μόνο εμπορικά αλλά και ηθικά,
καθώς τίθεται το θέμα της ασφάλειας των επιβατών.
Και όπως είναι φυσικό, κανείς δεν θέλει να αγοράσει ένα επικίνδυνο αυτοκίνητο,
με «τσακισμένες» κολώνες και στραβό σασί.
Για την ακρίβεια, τα αυτοκίνητα που πωλούνται σε τιμή χαμηλότερη από το μέσο όρο της αγοράς -και από πολλούς θεωρούνται ως «ευκαιρίες»!!,
το 35% αυτών έχουν εμπλακεί στο παρελθόν σε βαριές συγκρούσεις, με αμφιλεγόμενες επισκευές και έχουν σαν αποτέλεσμα
να επηρεάζεται δραματικά η παθητική τους ασφάλεια.
Η επιλογή λοιπόν του σωστού φανοποιείου και βαφείου για την εγγυημένη επισκευή του αυτοκινήτου μετά από μικρό ή
μεγάλο ατύχημα είναι καθοριστικής σημασίας για τη μελλοντική ασφάλεια των επιβατών και την μεταπωλητική, φυσικά, αξία του.
3. Η εσωτερική και εξωτερική κατάσταση
Το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό ενός ιδιοκτήτη σχετικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν τη μεταπωλητική αξία του αυτοκινήτου του,
είναι κατάσταση στο εσωτερικό και το εξωτερικό.
Το πως φαίνεται δηλαδή.
Γι’αυτό και όταν ένα αυτοκίνητο δείχνει σαν καινούριο είναι λογικό να επηρεάσει θετικά την αξία του.
Κανείς δεν θα ήθελε ένα υπερβολικά χρησιμοποιημένο αυτοκίνητο, με βρώμικο εσωτερικό, σημάδια φθοράς και εγκατάλειψης.
Το καθαρό εσωτερικό ενός αυτοκινήτου υποδηλώνει το βαθμό που ο ιδιοκτήτης προσέχει και περιποιείται το αυτοκίνητο του.
Το εξωτερικό έρχεται σε δεύτερη μοίρα, καθώς όλοι θα δικαιολογούσαν σε ένα μεταχειρισμένο που κινείται καθημερινά στην πόλη κάποια μικρο-σημάδια.
Η συντήρησή του βέβαια σε ένα καλό φανοποιείο θα αύξανε την αξία του, καθώς και τη χαρά του ιδιοκτήτη όταν το χρησιμοποιεί!
4. Ο κυβισμός του κινητήρα
Πριν από μια 10ετία στην Ελλάδα, τα κυβικά του κινητήρα δεν ήταν κάτι που απασχολούσε και ιδιαίτερα τους αγοραστές αυτοκινήτων.
Σήμερα όμως, είναι ένα από τα λίγα, κυρίαρχα κριτήρια επιλογής αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με μετρήσεις της Spotawheel για το 2017, το 69% των αγοραστών επέλεξαν αυτοκίνητα από 1.200 μέχρι 1.400 κυβικά.
Είναι τόσο μεγάλη η ζήτηση για μικρού κυβισμού αυτοκίνητα, οικονομία καυσίμου και χαμηλούς ρύπους,
που ακόμα και οι πιο «executive» κατασκευαστές εφαρμόζουν τη μέθοδο του downsize.
Ακόμα και η Ferrari ή η Porsche!
Αν λοιπόν ενδιαφέρεστε να αγοράσετε αυτοκίνητο που θα διατηρήσει τη μεταπωλητική του αξία σε υψηλό επίπεδο,
καλύτερα να επιλέξετε κάποιο που να τροφοδοτείται με κινητήρα χαμηλού κυβισμού.
5. Το είδος καυσίμου και η κατανάλωση
Μέχρι και πριν δύο χρόνια (το 2016) οι πωλήσεις των καινούριων αυτοκινήτων diesel στη χώρα μας αντιπροσώπευε το 72% της συνολικής αγοράς.
Σήμερα πλέον, η τεράστια ζήτηση για πετρελαιοκίνητα έχει εξομαλυνθεί και σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της ΣΕΑΑ (2018),
οι κινητήρες βενζίνης έχουν πάρει (ξανά) το πάνω χέρι με 54,4%.
Γιατί όμως όλοι ήθελαν ένα diesel;
Μα είναι πασιφανές: Η χαμηλή κατανάλωση…
Υπάρχουν πολλά θετικά και αρνητικά που πρέπει να ξέρετε αν βρίσκεστε στο κλασικό δίλημμα, diesel ή βενζίνη, παρόλα αυτά,
πολλοί από τους υποψήφιους αγοραστές -κακά τα ψέματα- θέλουν αυτοκίνητο diesel επειδή «καίει» λιγότερο,
αγνοώντας τους υπόλοιπους παράγοντες.
Πίσω λοιπόν στη αξία μεταπώλησης του αυτοκινήτου.
Αν πριν από δύο χρόνια πουλάγατε το πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητό σας, ήταν δεδομένο ότι η μεταπωλητική αξία του θα παρέμενε σταθερά υψηλή,
καθώς, όπως είδαμε στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η αγορά είχε έγερνε προς τη μια πλευρά.
Σήμερα ένα «μικρό» βενζινοκίνητο χαμηλού κυβισμού, π.χ 1.000 κ.εκ – 1.200 κ.εκ. διατηρεί αντίστοιχα την αξία του
και η υποτίμηση είναι κάτι που συμβαίνει μεν, αλλά με πολύ αργούς ρυθμούς.
6. Ο αριθμός των προηγούμενων ιδιοκτητών
Ένας άλλος παράγοντας που θα επηρεάσει την αξία του αυτοκινήτου σου κατά την πώληση είναι το ιστορικό ιδιοκτησίας.
Αν είναι δηλαδή «1ο χέρι», «2ο χέρι» κ.ο.κ.
Ο κανόνας λέει το εξής: Όσοι περισσότεροι ιδιοκτήτες στο ιστορικό ενός αυτοκινήτου, τόσες περισσότερες οι πιθανότητες
να έχει υποστεί κακή χρήση και άρα, τόσο μεγαλύτερη η υποτίμηση της αξίας του.
Γι’ αυτό καλό θα ήταν, ιδιαίτερα όταν ψάχνετε ένα πραγματικά καλό αυτοκίνητο,
να επιλέξεις κάποιο που να είναι εξ’αρχής, στην ιδιοκτησία ενός οδηγού.
Κι αν είναι «2ο χέρι»; Πειράζει;
Όχι, σίγουρα δεν πειράζει.
Τα καλά αυτοκίνητα δεν χάνονται, αυτό είναι το μόνο σίγουρο!
Παρόλα αυτά, επειδή όλοι θέλουμε να αγοράσουμε «το καλύτερο αυτοκίνητο της αγοράς»,
ο αριθμός των προηγούμενων ιδιοκτητών παίζει σημαντικό ρόλο.
Τόσο στην αξία μεταπώλησης του αυτοκινήτου, όσο και στην ψυχολογία του αγοραστή!
7. Η μεταβιβάσιμη εγγύηση
Αν η εργοστασιακή εγγύηση ενός αυτοκινήτου που πωλείται ως μεταχειρισμένο βρίσκεται ακόμα σε ισχύ,
τότε αυτό από μόνο του αποτελεί ένα ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί για τον ιδιοκτήτη
ώστε να ζητήσει περισσότερα χρήματα από όσα θα ζητούσε σε κάποια άλλη περίπτωση.
Η δυνατότητα μεταβίβασης της εγγύησης στον επόμενο ιδιοκτήτη, προσφέρει κυρίως το αίσθημα ασφάλειας,
πράγμα που βοηθάει να επιτευχθεί πιο γρήγορα η πώληση και κατά συνέπεια, σε υψηλότερη τιμή.
8. Τα χιλιόμετρα
Τα χιλιόμετρα του αυτοκινήτου είναι αναμφισβήτητα ένα από τα top 3 κριτήρια που καθορίζουν την τιμή μεταπώλησης του.
Όπως γίνεται αντιληπτό, όσο λιγότερα τα χιλιόμετρα ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου,
τόσο υψηλότερη η τιμή του.
Ο λόγος που τα λίγα χιλιόμετρα παίζουν σημαντικό ρόλο στη μεταπωλητική αξία είναι επειδή το αυτοκίνητο και ο κινητήρας έχουν υποστεί λιγότερη χρήση και άρα, λιγότερη φθορά.
Αυτή η προσέγγιση όμως δεν είναι απαραίτητα σωστή.
Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο που βρίσκεται για χρόνια στην ακινησία και έχει «κολλήσει» ο μετρητής των χιλιομέτρων
στις 40.000 χιλιόμετρα έχει περισσότερες απαιτήσεις από ένα καλοσυντηρημένο αυτοκίνητο με 100.000 χιλιόμετρα.
Προσοχή στα γυρισμένα χιλιόμετρα! Πρόκειται για τη μάστιγα της αγοράς των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καθώς είναι πολλοί αυτοί
που προσπαθούν να βγάλουν χρήματα πουλώντας τα ως ευκαιρίες, δηλαδή με λίγα χιλιόμετρα και σε ανταγωνιστική τιμή.
Aκόμα και οι ιδιώτες γυρίζουν τα χιλιόμετρα…
Αν και τα λίγα χιλιόμετρα σας δίνουν λιγότερες πιθανότητες για ανεπιθύμητες βλάβες,
θα ήταν λάθος να περιθωριοποιήσετε ένα αυτοκίνητο που έχει συντηρηθεί άψογα και έχει διανύσει, π.χ 150.000 χιλιόμετρα.
9. Ο τύπος αμαξώματος
Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι αγοραστές σήμερα, και ειδικά όσοι χρειάζονται ένα ευρύχωρο οικογενειακό αυτοκίνητο,
επιλέγουν κατά κύριο λόγο τα SUVs και τα Crossover. Ο συγκεκριμένος τύπος αυτοκινήτου τα τελευταία
10 χρόνια έχει σημειώσει την ταχύτερη εμπορική ανάπτυξη παγκοσμίως!
Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες των Crossovers, αλλά και των μεγαλύτερων SUV δεν χρειάζεται να ανησυχούν
για την υποτίμηση της μεταπωλητικής τους αξίας.
Εξαιτίας της μεγάλης ζήτησης, οι τιμές τους ως μεταχειρισμένα θα διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα.
Αντίθετα, ένας από τους τύπους αυτοκινήτων που δεν έτυχε ποτέ μεγάλης αναγνώρισης στην Ελλάδα, είναι τα station wagons.
Αν και super ευρύχωρα και πρακτικά για μεγάλες οικογένειες, αν και ιδανικά αυτοκίνητα για σκύλους,
αν και τρομερά δημοφιλή σε άλλες χώρες, λόγω του ιδιαίτερου design τους, εμείς οι Έλληνες ποτέ δεν τα συμπαθήσαμε.
Γνωρίζοντας λοιπόν ότι π.χ τα station wagons δεν αποτελούν τον αγαπημένο τύπο αυτοκινήτου των Ελλήνων,
μπορείτε να εκτιμήσετε ότι αν αγοράσετε κάποιο και έρθει η ώρα να το πουλήσετε, ενδεχομένως να δυσκολευτείτε να βρείτε τον κατάλληλο αγοραστή.
Παρόλα αυτά, όπως ξέρουμε τα πάντα είναι θέμα ζήτησης και προσφοράς!
Τα station wagon λοιπόν έχουν περιορισμένη ζήτηση μιας και δεν προτιμούνται από τους Έλληνες
αλλά από την άλλη (επειδή ακριβώς δεν υπάρχουν πολλά) υπάρχει και περιορισμένη προσφορά πράγμα που λειτουργεί ευνοϊκά στην μεταπώληση!
Τέλος τίποτα δεν αποτελεί κανόνα!
Oι τάσεις της αγοράς και οι προτιμήσεις των καταναλωτών είναι αρκετά επιρρεπείς στις αλλαγές.
10. Το ενημερωμένο βιβλίο service
Το βιβλίο service ενός αυτοκινήτου είναι στην ουσία, ό,τι και το «βιβλιάριο υγείας» για τους ανθρώπους.
Σε αυτό καταγράφονται όλες οι εργασίες συντήρησης και μέσω αυτού μπορεί κανείς να μάθει τη «μεγάλη εικόνα» για την κατάστασή του ανά πάσα στιγμή.
Αν λοιπόν ένα αυτοκίνητο έχει πλήρες ιστορικό συντήρησης, συμπληρωμένο με χρονική συνέπεια και χωρίς κενές περιόδους,
θεωρητικά σημαίνει ότι η αξία του σε σχέση με τα υπόλοιπα μεταχειρισμένα του είδους του, θα είναι αυξημένη.
Ο λόγος που συμβαίνει κάτι τέτοιο είναι πολύ απλός.
Ο αγοραστής γνωρίζει εξαρχής:
- τι «σόι» αυτοκίνητο πρόκειται να αποκτήσει
- τι ανάγκες θα έχει
- ποιο θα είναι το budget για συντήρηση στο άμεσο και έμμεσο μέλλον.
Με λίγα λόγια διαφάνεια στην αγοραπωλησία.
Προσοχή! Πολλοί έμποροι ή ιδιώτες, γνωρίζοντας πόσο θετικά επιδρά η διαφάνεια στην ψυχολογία των καταναλωτών,
δημιουργούν πλαστά βιβλία service. Έλεγξε τις σφραγίδες των συνεργείων, επικοινώνησε μαζί τους για επιβεβαίωση,
ζήτα πληροφορίες για το ιστορικό συντήρησης.
11. Η αξιοπιστία και ποιότητα της μάρκας
Αν έχετε σκοπό να αγοράσετε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και θέλετε να το πουλήσετε μετά από μερικά χρόνια και σε καλή τιμή,
η πιο ασφαλής επιλογή -πέρα από το να διαλέξετε ένα εμπορικό μοντέλο- είναι να επιλέξετε και μια αξιόπιστη μάρκα!
Υπόψιν ότι το «brand name» του αυτοκινήτου μπορεί να καθορίσει σημαντικά την αξία μεταπώλησης!
12. Το χρώμα
Το γεγονός ότι το βιολετί είναι αγαπημένο σας χρώμα και θέλετε ακόμα και το αυτοκίνητό σας να έχει αυτή την απόχρωση,
δεν σημαίνει ότι και οι επικείμενοι αγοραστές θα το λατρέψουν το ίδιο.
Όσο και αν σας φαίνεται περίεργο, το χρώμα είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που καθορίζουν τη μεταπωλητική αξία ενός αυτοκινήτου.
Για παράδειγμα τα βασικά χρώματα, όπως το λευκό, το μαύρο και το ασημί, όλα στις μεταλλικές τους αποχρώσεις,
πωλούνται πιο εύκολα διότι καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού.
Αντιθέτως, τα χρώματα όπως: το χρυσό, οι αποχρώσεις του μοβ, το καστανό και άλλα που δεν είναι τόσο δημοφιλή,
ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά τη μεταπωλητική αξία του αυτοκινήτου αλλά και το χρονικό διάστημα πώλησης.
Για την ακρίβεια, σύμφωνα με έρευνα που έγινε το 2017 στις Η.Π.Α από την iseecars.com σε 2.1 εκατομμύρια μεταχειρισμένα 3 ετών,
ένα αυτοκίνητο σε «εμπορικό» χρώμα μπορεί να χάσει έως και 30% λιγότερη αξία σε σχέση με ένα που δεν συγκαταλέγεται σε αυτά.
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έρευνα, το χρώμα που κρατάει υψηλότερα την τιμή του σε ένα αυτοκίνητο είναι το κίτρινο,
διατηρώντας την υποτίμηση της αξίας του στο 27%, υπερβαίνοντας το μέσο όρο κατά 18%.
πηγή: www.iseecars.com
Την εξήγηση στο γεγονός ότι το κίτρινο έχει χαμηλότερη υποτίμηση σε σχέση με τα υπόλοιπα χρώματα έδωσε ο CEO της iseecars.com, Phong Ly.
«Το κίτρινο δεν είναι τόσο δημοφιλές χρώμα, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης ως εκ τούτου,
να βοηθήσει στη διατήρηση της μεταπωλητικής αξίας του αυτοκινήτου.
Η ανάλυσή μας, δείχνει ότι το κίτρινο έχει τη χαμηλότερη υποτίμηση σε σχέση με κάθε άλλο χρώμα στα αυτοκίνητα που δεν είναι τόσο εμπορικά, όπως τα cabrio».
Το χειρότερο χρώμα σε σχέση με την υποτίμηση της αξίας ενός αυτοκινήτου είναι το χρυσό.
13. Ο extra εξοπλισμός
Κατά κανόνα, τα αυτοκίνητα με πολλά extras πωλούνται ακριβότερα από τα αντίστοιχά τους, χωρίς extras.
Κάποια από τα πιο δημοφιλή extras που αυξάνουν την αξία ενός μεταχειρισμένου είναι:
το μεταλλικό χρώμα
η ηλιοροφή
οι ζάντες αλουμινίου
το GPS και συστήματα multimedia
τα δερμάτινα καθίσματα
το σύστημα start/stop
τα φώτα xenon
τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα
14. Οι μετατροπές
Κάποιες μετατροπές προσθέτουν αξία στο αυτοκίνητο, ενώ κάποιες άλλες, όχι.
Ας δούμε κάποια παραδείγματα.
Η εγκατάσταση αντικλεπτικών συστημάτων, οι δερμάτινες επενδύσεις στα καθίσματα, μια οθόνη με σύστημα multimedia κλπ,
μπορούν να αυξήσουν τη μεταπωλητική αξία ενός αυτοκινήτου μιας και βελτιώνουν συνολικά την εμπειρία, την άνεση, την ασφάλεια του οδηγού.
Από την άλλη όμως, οι φαρδιές αεροτομές, οι χαμηλοί προφυλακτήρες, τα φώτα neon κάτω από το αυτοκίνητο και η αντικατάσταση εν γένει,
εργοστασιακών εξαρτημάτων με aftermarket εξαρτήματα αμφίβολης ποιότητας και αισθητικής, μπορούν να αποφέρουν αρνητικά αποτελέσματα κατά την πώληση.
Πριν προσθέσετε οτιδήποτε στο αυτοκίνητό σας, ακόμα και αν σας αρέσει πολύ, σκεφτείτε δύο πράγματα:
- Αν θα μπορέσετε να το αφαιρέσετε στο μέλλον χωρίς να φαίνεται.
- Αν θα μπορέσετε να πουλήσετε το αυτοκίνητο, έτσι ακριβώς όπως σας αρέσει.
Πηγές :
1) http://troxaiaatiximata.gr
2) http://www1.eaee.gr
3) http://www.seeae.gr
4) https://blog.spotawheel.gr
5) http://www.economy365.gr